GK-101, avagy a Thészeusz paradoxon

Évszám
2012
Beküldő
Dyck Van Houjt

Borús  volt az ég azon  a reggelen, az időjárás  mégis kegyes volt a  Birodalom ezer éves  fennállása alkalmából rendezett ünnepségsorozat nyitónapján. A főváros nemzeti színekben pompázott, a kétfejű  sasokat ábrázoló  címerek fennkölten  ragyogtak a felhőtakarón  időnként átcsillanó napfényben, s a vörös-fekete lobogók büszkén hirdették az emberi faj egységét.  

A  Szabadság  Tér zsúfolva volt  emberekkel, a  mindenfelé tucatjával felhelyezet kivetítők,  a Nagy  Vezér jóságos arcképét  mutatták, az őt odaadóan  ünneplő tömegek felé, és a  gyermekek, a jövő felbecsülhetetlen  értékű zálogai, vidáman  nevetve lóbálták, a számukra még értelemmel nem bíró jelképeket ábrázoló, kicsiny zászlócskákat.  

Szónokok, közjogi méltóságok és  az egyház legfőbb elöljárói méltatták hosszas beszédeikben a látnokot, aki kerek egy évezreddel korábban az emberek élére állt, és kivezette szenvedő népét a kilátástalanság és a halál karmaiból.  

Horas Carryo, az egész  emberiséget egyetlen  zászló alá egyesítő  Birodalom legfőbb  vezére, látszólag átszellemülten, merev arccal hallgatta végig a dicsőítő beszédeket, és tekintette  meg a díszes felvonulást és a katonai parádét. Jobbján foglaltak helyet az egyház és a kormány  irányítói, balján pedig a hadsereg és a Flotta legfőbb vezérkara. Mikor eljött az idő, a Vezér  maga is fennkölt szózatot intézett a Föld népéhez; a múlt áldozatairól beszélt, a  gyászról és az új kor eljöveteléről. Szenvedélytől lángoló szavai megidézték a Birodalom újabb ezer évét, a béke, a jólét és a harmónia  egy új korszakát, de  igéző szavai óvva intették a népet, az  árulók, a lázadók  és a  meg nem alkuvó  anarchisták jelentette veszélyekre is. Összetartásra és  áldozatkészségre szólította fel az embereket, s midőn záró szavai megjövendölték  a Birodalom  győzelmét, az azt fenyegető ellenség felett, hófehér  galambok százai röppentek  fel az immár  ragyogó égbe, és a nép megbűvölve istenítette mindenható vezérét.

A megnyitó tökéletesen sikerült, a propagandaosztály mindent lehengerlő gépezete  ismét olajozottan működött, de a Vezér legbelül  érezte, hogy valami nincs rendben. Feszülten  ülte végig a  délutánt kö- vető  fogadást, és az  azt  lezáró, jubileumi vacsorát; alig várta  már, hogy lakosztálya néma sötétségében ismét magára maradhasson. Elődeihez híven, aprólékos  gondossággal biztosította  magának a  kivált- ságot arra, hogy fényes rezidenciája  legbelső termeiben, valóban háborítatlan és teljes egyedüllét várja, így zavartalanul foglalkozhatott az elméjét uraló gondolatok és kétségek legmélyebb vizsgálatával.    

A hatalmas termek mindegyike úgy  nézett ki, akár  egy szentély, mely  arra hívatott, hogy  ha nem is maradéktalanul, de a lehető legnagyobb  részletgazdagsággal  idézze meg egy  rég volt ember szellemét. A harminc év körüli férfi, a Birodalmi Kultuszminisztérium ebben a  korban határozta meg az eszményi vezető képét, fáradtan  rogyott le  trónszerű székébe, és elcsigázott  pillantással tekintett végig az őt kö- rülvevő tárgyakon. Egyenruhák, zászlók, fotók és kéziratok sorakoztak a falakon és a szekrények pol- cain, a díszes talapzatokon pedig olyan emberek mellszobrai vették  körül, akiket sohasem ismert, mégis tisztelettel tekintett rájuk.    

Az ódon könyvek és  röpiratok lapjain olyan  szavak  aludták ezer éves  álmukat, melyeket soha nem írt le, soha nem fogalmazott meg magában, mégis az övéi voltak.  

Körbevette a múlt, de az a múlt, és azok az emlékek, melyek feltámadtak benne, nem  az övéi voltak, hanem egy másik korban élő, másik Horas Carryo múltja és emlékei.

A kondicionálásnak  köszönhetően pontosan tisztában  volt azzal, hogy ő maga nem azonos  a legelső, s  ezáltal az  eredeti Horas Carryoval, hanem a  több száz évvel ezelőtt elhunyt Vezér DNS mintáiból elő- állított klónok, Gamma sorozatának 101. példánya. Az igazi Horas  Carryo látnok  volt, aki  pontosan  tudta, hogy elementáris  művét  csakis úgy fejezheti be  és őrizheti meg az utána elkövetkező generációk számára, ha legyőzi a halált, így a klóntechnológia útján tette magát halhatatlanná. GK-101 eltűnődve ült hát fenséges magányában, hiszen azzal is tisztában volt, hogy az évszázadok során az eredeti DNS min- ták megsemmisültek, és a későbbi generációk klónjait már az előző egyedek sejtjeiből nyert mintákból állították  elő. Számára  nyilvánvaló volt hát a kérdés: Mekkora mértékben azonos ő a legelső Horas Carryoval, az igazi Vezérrel?   

Életének eddigi négy évében ez a zavaró gondolat egyre elviselhetetlenebbül kezdte el  foglalkoztatni, így ellenállhatatlan vágya önmaga megismerésére, végül elindította egy  úton, mely az előző korok Horas Carryoi felé vezette, s az elődei által  elszórt morzsákat  követve, megismerte az ókori  hős, Thészeusz hajójának meséjét.  

Az eredeti történet  szerint, miután Thészusz  legyőzte a hatalmas  Minotauruszt, és  elhagyva Kréta szigetét  hazahajózott, az athéniak  megkérték a  nemes  lelkű héroszt, hogy  dicsőséges tette örök em-lékeként, bízza rájuk a híres hajót, melyen kalandos útját megtette.  

Telt-múlt az idő, s az athéniak észrevették, hogy a hajó egyes részei, deszkái, kötelei, vitorlái, a kikö- tőben eltöltött hosszú évek viszontagságaiban tönkrementek. Mivel nem akarták, hogy a hajó végleg az enyészeté legyen, a tönkrement részeket az eredetiekre  megszólalásig hasonlító, új alkotórészekkel cserélték ki.   

A kérdés, melyet ez a történet felvetett, így hangzott: Ha az idők során az athéniak kicserélnek a vízen ringó hajóban minden elhasználódó alkotóelemet, de maga a hajó struktúrája nem változik, akkor  bi- zonyos idő elteltével az a hajó ugyanaz a hajó marad-e, avagy sem?  

Ez a kérdés szíven ütötte GK-101-et, hiszen tökéletesen leírta a számára legfontosabb kérdést.

Mi tesz egy embert azzá, aki? Az emlékei, a  gondolatai, a tettei vagy a vágyai? Esetleg  az elvek és az eszmék, melyek szerint él, vagy  ez az egész  kérdéskör  egyszerűbb, és csak az  számít, hogy kinek  tartja  magát?  

Mi van akkor, ha ezek egyike sem számít az  egyéniség, s ezáltal maga az Ember  meglétében, vajon  nem ez  az abszolút szabadság? Hiszen  mindenki  az  lehet  aki, és ami csak lenni akar, úgy gondolkodhat, ab-ban hihet, és a szerint cselekedhet, ami csak a kedvére való.  

Ebben az esetben viszont, ez a korlátlan  szabadság szörnyűbb a  legkeserűbb rabságnál is, hiszen az em-ber elveszíti ebben a feloldott semmiben a jellemét, a legdrágább dolgot, ami egyéniséggé, és ezáltal egyedivé  teszi. Ha pedig a feljebb  felsorolt fogalmak esszenciális  fontosságúak egy  ember öntudatának  meghatározásában, akkor az adott ember  ugyanaz  maradhat-e, ha az idők során ezek az érzések, elvek és gondolatok elvesztik a tartalmukat, és így jelentéktelenné válva megváltoznak, vagy akár el is tűnnek.   

GK-101 összehúzta a szemöldökét, és az arca megfeszült. Dönthet úgy, hogy megtagadja azonosságát a legelső Vezérrel, hogy aztán szabadon tehesse azt, amit akar, hiszen a  világ a lábai előtt hever, de dönthet úgyis, hogy vállalja a származását, ám akkor vállalnia kell az örökségét is. Azt az álmot, és az ebből életre kelt ideológiát, melyet a néhai Horas Carryo, vagyis önmaga hagyott hátra.  

Kezdetben  megrémítette a  döntés súlya, de a félelmen  túl  világosan  érezte, hogy  meg  kell hoznia azt. A történelmet az erős akaratú és jellemű emberek írják, míg a  kihívások elől  gyáván megfutamodók, csupán elszenvedői a mások által előidézett változásoknak.  

Elhatározta magában, hogy meghozza  ezt a döntést, mielőtt  azonban  végleg  rálépett volna a  sorsát  meghatározó útra, előbb megvizsgálta a körülményeket.

Az első Horas Carryo sötét és vészterhes időkben szembesült a kihívással. A  XXI. század első felét az erőszak és a  bizonytalanság szülte  félelem járta át. A bolygót uraló gazdasági  válság nyomorba és  nincstelenségbe döntötte a  világ társadalmait, és milliók veszítették el  mindenüket. Az elfojtott fe- szültség napról-napra nőtt az emberekben; az általuk megválasztott politikusokban egyre többször és egyre  mélyebben csalódtak, miközben  nem  fogták fel, hogy apáik és saját érdektelenségük árát fizetik meg. A felvonulások és  a demonstrációk nem segítettek, hiába lobogtatták a transzparenseket és  lán-colták magukat a lámpaoszlopokhoz, az  idő eljárt a fogyasztói társadalom és a modern civilizáció felett.      

A hatalmon lévőket tehetetlenségre és vakságra kárhoztatta a saját maguk által táplált  korrupció és a hatalom utáni, egyre elkeseredettebb  hajsza, míg végül már  nem  tudtak mit mondani és hazudni az embereknek, a népnek, mely végső kétségbeesésében a szélsőjobb és a fasizmus karjaiba vetette magát. Egymás után, egyre több  országban kerültek hatalomra a  nacionalista pártok, melyek harsogva hir-dették az adott nemzet rég elvett vagy elveszettnek hitt  becsületét és büszkeségét, hogy aztán alantas gyűlölettől hajtva, habzó szájjal tegyenek ígéretet a régi dicsőség és gazdagság visszaszerzésére.   

Bűnbakot könnyű volt találni, először csak az utcán verték meg azokat, akik nem illettek bele az új ideo-lógiákba, aztán felgyújtották  a házaikat, majd jöttek  a díszes, egyenruhás felvonulások, lelket melen-gető zászlókkal és szíveket görcsbeszorító jelvényekkel.   

A  világ nem változott,  a válság nem enyhült, de  az emberek elfásult szívét kielégítette a vak erőszak, és halottá tette a félelem.

A  gazdasági  nagyhatalmak  kormányai megrémült  gyerekként kapaszkodtak  a kapitalizmus  szülte, torzszülött  eszmék  karjaiba, hogy  aztán görcsbeszorult ökleikből, homokszemenként csússzon  ki a remény. Hamarosan háborúk törtek ki a  legkisebb vélt vagy valós  sérelmekért, területért, nyersanyag-ért, vízért, és  emberek milliói  vonultak  hadba, mert  az általuk  megválasztott vezetők azt mondták nekik   

A téboly őrjöngő vadállatként söpört végig a bolygón, s míg  voltak  olyanok, kik  ösztöneiktől vezérelve hagyták magukat sodródni az  anarchia hullámain, vagy félhomályba  vesző szobáik mélyén, mantrákat kántálva várták a végső ítélet eljövetelét, néhányan az  emberhez méltó életet választották, és szembe-szálltak a pusztulással.     

Közéjük tartozott Horas Carryo, aki előtt világos volt, hogy a teljes erkölcsi és materiális  válságba ju-tott emberiség számára, csakis a régi korok bölcsessége és ideológiái mutathatják meg a kiutat. Ő pon-tosan tudta, hogy az első és legfontosabb dolog az, hogy az emberek  végre  felelős és alkalmas vezetőket válasszanak maguknak, s ha ezek az  emberek nem megfelelőek a vezetésre, akkor azokat azonnal és fel-tétel nélkül eltávolítsák a mindenkori hatalom éléről. Horas Carryo elvetette a demokrácia, a diktatúra, a kapitalizmus és szocializmus  ősi formáit, hogy azok egyes elemeit összegyúrva, létrehozza a  saját ideo-lógiáját, s az emberiség  élére állva, felelős vezetőként vezesse őket.     

Carryo világosan látta, hogy az emberi fajnak össze kell fognia, feltételek, kompromisszumok és önös érdekek nélkül, hogy az  emberiség  közös jövőjét ne ölhesse meg az  egyén vagy  egy nemzet önös érdeke és  céljai, mert a szabadság a  legszentebb dolog, mit egy ember  birtokolhat, ám az egyén szabadsága nem lehet fontosabb az emberiség kollektív szabadságánál.  

A Vezér tudta, hogy az embereknek nem  olajra és pénzre van szüksége, hanem  szemléletváltásra, de azzal is tisztában volt, hogy ezt csak erőszakkal érheti el. Nem felejtette el a fasizmus és a kommunista diktatúrák rémtetteit, de eléggé ismerte a világot ahhoz, hogy belássa, az ember önmagában önző és ostoba, nagy tömegben pedig tudatlan. Megvalósította  hát a saját, humánus diktatúráját.   

GK-101 napokat töltött a múlt tanulmányozásával, és végül rá kellett jönnie, hogy tévedett. Ezer év elteltével az emberi faj egyetlen egységbe tömörült ugyan, és az országok  megszűnésével nem voltak már sem háborúk, sem  területi viszályok, de ennek az ára  milliók  halála, és százezrek bebörtönzése volt.  

Eltűnt a korábban áthatolhatatlannak tűnő  szakadék, mely a  szegények és a gazdagok  között húzódott, de ennek az ára az volt, hogy az állam kíméletlenül felügyelte a társadalom  minden szintjét, és azonnal beavatkozott ott, ahol szükségesnek látta. Eltűntek az egyének és nemzetiségek önös érdekei és  viszályai is, de ennek az útja  átnevelő táborokon, etnikai  tisztogatásokon és a kultúrák sokszínűségének felszá-molásán át vezetett.     

GK-101-ben  ismét felmerült Thészusz paradoxona. Egy ideológia mennyire maradhat ugyanaz, ha  a megvalósításához vezető út  kompromisszumokkal, újraértelmezésekkel és  szükség szülte  döntésekkel van tele. Igazolhatja-e magát egy  olyan  eszme, mely  az emberiség  javát akarta  a  kiindulópontban, és idővel meg is valósította azt, de a két pont közötti út, a  szabadság, a becsület, az emberi nemesség, és magának az életnek a  kioltásával, megtagadásával, eltiprásával járt?  

Törvényes lehet egy olyan rendszer, mely zászlajára ugyan a békét és az  összefogást tűzte  ki, de a nemes pátosztól bűzlő színfalak mögött az erőszak és az elnyomás lapul?

GK-101 megrázta a fejét. Ezer éve egy igaz és helyes álomnak adott életet, de a megvalósítása közben el-felejtette a  legfontosabbat: az embereknek közösen kell megmenteniük  önmagukat, nem egyetlen em-ber kiváltsága az. Szükség van egy eszmére, egy  mindent irányító ideológiára, de egyetlen nemes cél sem igazolhatja az  elnyomást és az erőszakot. Az  emberi faj megérett a változásra, de az üdvözülés ürügyén nem szabad utat nyitni a radikális filozófiáknak.    

GK-101 végül döntött: folytatja az utat, melyet tíz évszázada megkezdett, és megvalósítja egy jó ember álmát, de ahhoz előbb lerombolja azt, amit egy szörnyeteg felépített.

Igen, az emberi fajnak szüksége van az összefogásra, és  egy új élet felé vezető cél  kijelölésére, de  az út, melyen végig kell  mennie, nem vérből és  könnyekből fog  felépülni. Erőszakkal és elnyomással nem le-het felépíteni egy új világot, csakis  elszántsággal, összefogással, becsülettel, hittel és erénnyel. 

GK-101 elmosolyodott magában, végre megértette azt a néhány sort, mely születése  óta a  fejében ke-ringett: 

 

„Nem a világot érdemes megváltoztatni, és erre nincs is szükség. Elég, ha megváltoztatjuk az ember világról alkotott képét. A kulcs az emberben van, és az ember mindennek a kulcsa."